5 enkla tips för mer vegetariskt i vardagen

Många har som nyårslöfte att få in mer grönt i vardagen och för att underlätta detta har vi satt ihop en liten lista på 5 enkla tips hur man kan få in mer vegetarisk mat i vardagen.

1. Boostade grönsakssoppor!
Grönsakssoppor är både gott, billigt och mättande vegetarisk mat som de flesta gillar. Gör en grönsakssoppa och boosta dem med bönor som du mixar ner för en mer mättande och krämig soppa. Stora vita bönor eller canellinibönor är perfekta att mixa ner i t ex en broccolisoppa eller i en rostad tomat- och paprikasoppa.

2. Grönsakspytt med råris istället för färdig pyttipanna
Gör en färgglad grönsakspytt med råris i basen (kokas på 10 minuter). Fräs lök, zucchini och morötter tillsammans med vitlök och ingefära. Blanda ihop med riset och finhackad persilja. Servera med rostade valnötter eller frön samt hummus. Snabbt, gott och nyttigt. Grönsakerna i pytten kan du variera i det oändliga.

3. Byt ut köttet mot linser eller bönor
I många av de klassiska vardagsrätterna kan man byta ut köttet mot linser och bönor. Ha en smakrik röra av svarta bönor i dina tacos istället för köttfärsen. Din spagetti Bolognese blir minst lika god med linser i basen och samma sak gäller din lasagne.

4. Pasta går att variera i det oändliga
Vegetariska pastarätter går att variera i det oändliga, dessutom går de ofta snabbt att laga. Vad sägs om pasta med smörbakad tomatsås, grönkålspasta med parmesan och frön, valnötspasta med rostade grönsaker eller bara en enkel pasta med hemgjord pesto?

5. Istället för korv
Är ni korvfantaster i familjen finns det ett stort utbud av olika smaksatta vegetariska korvar att vända sig till istället för korv av kött. Eller varför inte prova den senaste trenden, korvstroganoff med halloumiost istället för falukorv.

Ekologisk Vin & Matklubb
c/o Viva Wine & Spirits
Blasieholmsgatan 4A
11148 Stockholm
info@ekovin.se